Sunday 11 December 2016

How did Paytm become so successful in India? What is their strategy?

एक आइडिया जिसने बदल दी इनकी दुनिया और बना दिया करोड़पति....

Paytm, Journey From Mobile Recharge to E-Commerce Market


 देशभर की छुट्टे की समस्या खत्म करने वाले पेटीएम के संस्थापक विजय शेखर शर्मा के एक आइडिया ने आज इस कंपनी को 15 हजार करोड़ रुपए का बना दिया है। पेटीएम मतलब पेमेंट थ्रू मोबाइल यानी कि मोबाइल के जरिए पैसे भरना। इससे छुट्टे की परेशानी काफी हद तक सुलझती नजर आ रही है।

दिल्ली से सटे नोएडा की एक खास बिल्डिंग है जिसके एक तरफ वन97 लिखा है। दरअसल बीते दिनों में यह फोन इनक्वायरी का नंबर था, जिस पर लोग फोन कर किसी का पता या नाम जानने की कोशिश किया करते थे। अब यही वन97 नाम की कंपनी पेटीएम ब्रांड नाम से मोबाइल कॉमर्स के कारोबार में है।

पेटीएम को पहचान दी क्रिकेट ने। तमाम जाने माने ब्रांड को पछाड़ते हुए पेटीएम ने इस साल जुलाई में भारत के घरेलू और अंतरराष्ट्रीय क्रिकेट मैच में टाइटल स्पॉन्सरशिप अपने नाम किया। विजय ने इस प्रस्ताव के लिए 200 करोड़ रुपए से ज्यादा चुकाने का फैसला केवल 10 सेकंड में ले लिया था। इसके बाद शुरू हुआ विज्ञापन से प्रचार। इस प्रचार ने ब्रांड को मजबूती दी और यह युवाओं के बीच फेमस हो गई।

विजय पेशे से इंजीनियर हैं, लेकिन पेटीएम को इस मुकाम तक लाने के लिए उन्होंने कड़ी मेहनत की। उन्होंने कंपनी बनाई, फिर उसे बेच दिया। ऐसे भी दिन देखे जब जेब में पैसे नहीं थे। बस छोड़ पैदल यात्रा की, केवल दो कप चाय पर पूरा दिन गुजार दिया, यहां तक कि उनसे कोई लड़की शादी करने को भी तैयार नहीं थी, लेकिन फिर वक्त बदला और आज उनकी कंपनी का करोड़ा का टर्नओवर है। आज पेटीएम इस्तेमाल करने वाले लोगों की संख्या 10 करोड़ हो चुकी है।


How did Paytm become so successful in India? What is their strategy?


There are actually many reasons which contributed towards the over popularity and success of Paytm.Well,I don't find myself qualified enough to discuss Paytm's strategy, but I can list few points ,which I believe helped paytm grow.

As far as I know ,paytm happens to be one of the first online recharge companies, which marked its presence somewhere in the year 2010.Smartphones have just stared getting in.By this time ,more and more people are getting well acquired with the ease offered by smartphones especially Android OS. Availability of cheap smartphones ,just added to the growth of Paytm to a very large extent. Now ,people don't have to stand in long queues ,to pay their phone bill ,or get a recharge done. Paytm not only reduced the burden of waiting in long queues, but made payment so easy that ,people are now just a ' click ' away from making their respective payments. Since Paytm is one of the oldest players in terms of online payment companies in India, it has an added advantage of having a wider reach among the audience. Paytm wallet which is their digital wallet is actually one step ahead. By introducing this digital wallet, the company has actually reduced the steps of making payments ( you don't have to go through various payment gateways ) which in turn optimizes the time to a very good extent, and thats what exactly customers want.Not only digital wallet and online recharge, paytm has conquered e-commerce sphere too,now it has online retail and tickets facilities under its umbrella. With other players in the market, which  I believe are providing a healthy competition ,paytm is certainly using this to grow.

At the end ,everything zero down on Trust,which PayTM has gained both in terms of popularity and quality over a substantial period of time.

  • Early entry in the market .
  • Flawless service.
  • Dynamic adaptability.
  • Good customer care service.
  • Tie ups with some of the famous merchandises ( like uber ,zoomcars etc )
  • Availability of various discount coupons( which attract most of the Indians :p )
  • Easy to use paytm app.

Paytm has caught hold of the Indian customer's nerves,they exactly know their steps ,good strategy team along with innovation has rocketed paytm to where it is today.

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